اخبار

سایه سنگین بر سر صنعت خودرو ایران و جهان

صنعت خودرو ایران و جهان

صنعت خودرو ایران در حالی کماکان لنگ ‌لنگان به حرکت خود ادامه می‌دهد که این روزها صنعت خودرو جهان هم با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده است و کرونا کُمیت اقتصاد آن را لنگ کرده است. صنعت خودرو ایران و جهان هر دو با بحران کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اما ایران با کاهش شدید درآمدهای نفتی خود و همچنین تحریم‌های آمریکا مواجه است که کار را از همیشه برای آن سخت‌تر کرده است.

با بازگشت تحریم‌های آمریکا، تولید خودرو در ایران طی سال ۲۰۱۸ با افت ۳۷.۸درصدی مواجه شد. همچنین ایران در سال ۲۰۱۹ نیز شاهد افت ۱۰.۳ درصدی در تولید خودرو بود و انتظار می‌رود در سال‌جاری نیز این افت به ۲۹.۲ درصد برسد. اما جدا از کاهشی که تاکنون در تولیدات خودرو ایران و جهان اتفاق افتاده است و فارغ از این‌که بحران کرونا تا کی ادامه داشته باشد.

مساله‌ای دیگر ممکن است تحولی عظیم را در صنعت خودرو تمام کشورهای دنیا به همراه داشته باشد و آن تغییر سبک زندگی مردم بعد از همه گیری کرونا است. افزایش دورکاری ادارات و کاهش سفرهای مردم ممکن است به جزئی از زندگی روزمره بشر تبدیل شود که این مساله ادامه کار برای خودروسازان را بسیار متفاوت خواهد کرد.

تثبیت بخشی از کاهش تقاضا برای خودرو در دوران پساکرونا

عدنان مزارعی، عضو ارشد موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون و معاون سابق بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی در صندوق بین‌المللی پول (International Monetary Fund) در مورد تحولات اخیر در اقتصاد صنعت خودرو جهان و آینده پیش روی این صنعت به «دنیای خودرو» گفت: «اکنون تقاضا برای خودرو در جهان بسیار پایین آمده است و مطمئنا میزانی از این کاهش تقاضا موقت خواهد بود و تا زمانی که بحران کرونا وجود دارد، ادامه خواهد داشت.

اما پرسشی که در همه‌جای دنیا مطرح است، این است که بر اثر این همه‌گیری تا چه حد شیوه کار کردن افراد تغییر می‌کند‍؟ به این معنا که بعد از بحران کرونا مردم تا چه حد به‌صورت حضوری به کار خود ادامه می‌دهند.»

این اقتصاددان ادامه داد: «ممکن است یک تغییر ماهوی در نحوه کار کردن مردم ایجاد شود و افراد حتی بعد از کرونا بیشتر از منزلشان و از راه دور کار کنند و بیشتر با استفاده از تکنولوژی فعالیت‌ های خود را پی بگیرند و از این طریق ارتباط داشته باشند. این مساله تعیین‌کننده کلی وضع صنعت خودرو در جهان است.»

سایه کاهش تقاضا برای سوخت‌ های فسیلی بر صنعت‌ خودرو ایران

مزارعی افزود: «از طرف دیگر کشورهای تولیدکننده نفت مثل ایران اکنون با مسائلی مانند کاهش تقاضا و پایین‌آمدن قیمت جهانی نفت, جریان‌هایی که طرفدار محیط زیست هستند و استفاده از سوخت‌های فسیلی را تضعیف می‌کنند و مواردی از این دست مواجه‌اند که این مسائل خودروسازان این کشورها را هم با مشکل مواجه می‌کند. همچنین با نگرانی از عواقب محیط زیستی خودروهایی که از هیدروکربن استفاده می‌کنند، فشار بیشتر و بیشتر خواهد شد که تولید را به سمت خودروهای برقی سوق می‌دهد. بنابراین در دورنمای صنعت تولید خودرو تغییر عمیقی دیده می‌شود.»

مزیت ایران نسبت به دیگر کشورهای نفتی

این اقتصاددان در مورد آینده صنعت خودرو ایران گفت: «در زمینه خودروسازی، ایران مشکلات بسیاری داشت؛ سال‌های سال صنعت خودرو ایران پشت دیوارهای تعرفه و موانع واردات بود. بنابراین هیچ‌وقت کیفیت تولید اتومبیل در ایران مقرون به‌صرفه نبوده است که بتوانیم صادرات زیادی انجام دهیم. مطمئنا با بالا رفتن جمعیت در ایران، بازار مصرفی بزرگی ایجاد شده است که مزیت ایران نسبت به کشورهای نفتی اطراف است.»

معاون سابق صندوق بین‌المللی پول ادامه داد: «عمده اقشار ایران را طبقه میان‌درآمد تشکیل می‌دهند و تنوع اقتصادی تا حدی موجود است. بنابراین تقاضا برای خودرو ساخت داخل وجود خواهد داشت. ولی سوال این‌جا است که اگر روزی در ایران حمایت‌های دولت را کمتر کنیم، آیا خرید خودرو می‌تواند تداوم پیدا کند یا خیر؟ اگر مردم مجبور نباشند خودروهای تولید داخل را بخرند آیا باز هم این مدل‌ها را خریداری خواهند کرد یا خیر؟»

عضو ارشد موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون در پایان درخصوص راهکار تداوم وجود بازار برای فروش خودرو داخلی گفت: «این مساله در گرو این است که تغییرات اساسی در صنعت خودرو داخلی انجام شود و محصولات آن با کیفیت بالا و قیمت مناسب همراه باشد. نکته پایانی این‌که؛ مساله لزوم جانشینی خودروهای برقی با خودروهای بنزینی شامل حال تولیدات خودرویی ایران نیز می‌شود.»

 

گزارش اخبار خودرو

ایمان بنویدی

بررسی تشخیص رنگ خودرو فقط برای خریداران دارای اهمیت نمیباشد، بلکه برای فروشندگان هم بسیار مهم است که از ارزش واقعی خودروی خود مطلع باشند تا بتوانند خودروی خود را به بهترین قیمت بفروشند و از طرف دلالان این بازار دچار ضرر مالی نشوند.
Follow Me:

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *