مشخصات فنی خودرو داخلی

مشخصات فنی سایپا S300

نام خودرو سایپا S300
کشور سازنده
چین
سال (طراحی) 1393

 

مشخصات فنی

موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1590 سی سی
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 112 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 151 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
جعبه دنده 4 دنده خودکار
شتاب 0 تا 100
حداکثر سرعت 172 کیلومتر در ساعت
وزن 1325 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 4565 طول – 1766 عرض – 1486 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2700 میلیمتر

مصرف سوخت و استانداردها

مصرف سوخت داخل شهر – لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر – لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک 0 لیتر
استاندارد آلایندگی یورو 4
میزان تولید CO2 – گرم در هر کیلومتر
استاندارد امنیت

تجهیزات و امکانات

ترمز و پایداری ABS – EBD
کیسه هوا مجموعا 6 کیسه هوا
سیستم صوتی صفحه نمایش
دیگر تجهیزات موتور میتسوبیشی – گیربکس 4 سرعته خودکار – استاندارد آلایندگی یورو 4 – سانروف – سنسور پارک در عقب – کنترل سیستم صوتی از روی فرمان – تنظیم برقی آینه های جانبی – سیستم تهویه مطبوع خودکار

 

گروه خودروسازی سایپا، محصولی از شرکت زوتی چین در خط مونتاژ دارد که با نام آریو S300 عرضه می‌شود.

حدود ۲۰ سال پیش بود که صحبت از تولید خودروی ملی به بحث داغ رسانه‌های ایران تبدیل شد. گویا مدیران سایپا و ایران‌خودرو، به فکر توسعه‌ی کارخانه‌های خود بودند تا فراتر از یک مونتاژکار پراید و پژو در بازار جهانی باشند. سال‌ها گذشت و نه‌تنها خریدار ایرانی به محصولی بهتر از سمند و تیبا نرسید، بلکه خودروسازان وطنی هم، توان مونتاژ مدل‌های روز کره‌ای و فرانسوی با قیمت مناسب خانواده‌های ایرانی را از دست دادند. مخارج سنگین تولید خودرو در کشور که عمدتا به دلیل ضعف مدیریتی و سخت‌افزاری است، در کنار مالیات‌های سنگین مربوط به قطعات و ارزش افزوده؛ چاره‌ای جز پناه بردن خودروسازان کشور به محصولات چینی، باقی نمی‌گذارد.

کمتر از ۱۲ سال پیش، شرکت زوتیه چین، بنیان نهاده شد. این گروه صنعتی، کاملا خصوصی است و با نام کامل Zotye International Automobile Trading در شرق چین و شهر ژجیانگ فعالیت می‌کند. هرچند که برند زوتیه، جوان و کم‌سابقه به‌نظر می‌رسد، امروزه ۱۵ نوع خودروی مختلف تولید می‌کند که شامل ۹ کراس‌اور، ۳ مدل سدان و ۳ محصول کوچک در کلاس شهری است.این شرکت، از نظر کیفیت محصولات، در سطح اول خودروسازان چینی، ارزیابی می‌شود و با برندهای خارجی، از جمله تویوتا، دایهاتسو و فیات، همکاری دارد. با نگاهی به محصولات مختلف زوتیه، متوجه می‌شویم که ضعف طراحی در این برند، کمتر از دیگر خودروسازان چینی است، چراکه مدیران زوتیه، الگوبرداری از مدل‌های خارجی را اولویت خود قرار داده‌اند و در بسیاری موارد، از جمله خودروی آریو؛ حق امتیاز استفاده از یک پلتفرم معتبر را، خریداری کرده‌اند.

آنچه سایپا به‌نام آریو S300 مونتاژ می‌کند، با کد Z300 در میان محصولات زوتیه شناخته می‌شود و امروزه با مدل جدیدی به‌نام Z360 در خط تولید سازنده‌ی چینی، جایگزین شده است. خودروی Z300 در سال ۲۰۱۲ به تولید رسید و در زمان خود، بزرگ‌ترین محصول زوتیه محسوب می‌شد. پلتفرم این خودرو با تویوتا آلیون مشترک است و حتی در فرم چراغ‌ها نیز، کاملا مشابه نمونه‌ی ژاپنی است. آلیون، خودرویی است که صرفا در بازار ژاپن عرضه می‌شود و از سال ۲۰۰۱، به‌جای مدل‌های کورونا و کارینا، در فهرست تولیدات تویوتا قرار دارد. از نظر سایز بدنه، این محصول کوچک‌تر از کمری و بزرگ‌تر از کرولا است. شاسی و بدنه‌ی زوتیه Z300، با نسل دوم تویوتا آلیون که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد، مشترک است و پس از فیس‌‌لیفت نمونه‌ی ژاپنی، با چراغ‌های جلوی جدید و کد Z360 در خط تولید زوتیه، عرضه می‌شود. با این حساب، تفاوت دیگری میان Z300 و Z360 وجود ندارد و می‌توان پیش‌بینی کرد، آریو S360 هم، به‌زودی در میان محصولات سایپا، حضور داشته باشد.

طراحی ظاهری و بدنه

مسلما، در نمای بیرونی آریو با یک تویوتا مواجه هستیم که اصول طراحی خودرو، به خوبی در آن رعایت شده است و برخلاف بسیاری از محصولات چینی، توی ذوق نمی‌زند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، سازنده‌ی اصلی، کوچک‌ترین تغییری در ظاهر این خودرو ایجاد نکرده و به طرح اصلی وفادار مانده است، چراکه تویوتا آلیون، در خارج از ژاپن شناخته شده نیست.

ایمان بنویدی

بررسی تشخیص رنگ خودرو فقط برای خریداران دارای اهمیت نمیباشد، بلکه برای فروشندگان هم بسیار مهم است که از ارزش واقعی خودروی خود مطلع باشند تا بتوانند خودروی خود را به بهترین قیمت بفروشند و از طرف دلالان این بازار دچار ضرر مالی نشوند.
Follow Me:

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *